onsdag 2 november 2011

Vad är en pärla?

När jag rotade i min pärlsamling hittade jag fröer från Venezuela. Jag köpte armband och halsband av Indianer som lever i deltat i Orinoco floden. De lever av vad naturen ger och samlar olika fröer för att tillverka smycken som de kan sälja till turisterna. Det fanns vita, svarta, röda och bruna fröer i min samling. Vilka fröer har vi här i Sverige som skulle kunna användas som pärlor? En höstig förmiddag gick åt till att samla kastanjer i allmänningen utanför lägenheten. Upptäckte att det är kvarterets hundtoalett. Merde!


Jag har använt kastanjerna tillsammans med stickade slingor och tuber. Tanken är att det så småningom skall bli en slags ljuskrona. I naturen finns mycket som slingrar, hänger och klänger i mystiska former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar